HANSA: Unimog v kapesním balení
Na délku neměří ani čtyři metry (přesně 3650 mm), přesto šlo o jednu z největších novinek na letošní Zemi živitelce v Českých Budějovicích. Kompaktní univerzální nosič nářadí Hansa APZ 1003 se totiž u nás představil poprvé a nemohli jste jej přehlédnout, protože dvě vozidla stála na stánku rakovnické společnosti CROY s. r. o. hned naproti hlavní bráně.

Dvakrát 4 x 4 – všechna kola jsou hydraulicky nejen poháněna, ale i řízena
Jedno neslo šípovou radlici vpředu a rozmetadlo posypových látek vzadu, druhé příkopový mulčovač a nosič kontejnerů. To však byla jen malá ukázka dovedností tohoto šikovného všeuměla, který dokáže pracovat i s žacím ústrojím nebo mulčovačem vpředu a výklopnou objemnou sběrnou korbou, se zametači, vysavači listí či sněhovou frézou.
Základy značky spočívají v roce 1950, kdy August Prüß otevřel svoji kovárnu, která se následně zaměřila na vývoj komunální techniky. Samotná společnost HANSA Maschinenbau GmbH byla založena v roce 1979, vyvinula široce univerzální nosič APZ 1003 a zahájila jeho výrobu. Nejnovější generace nosiče APZ 1003 XL byla představena v roce 2022 a v roce 2023 získala prestižní ocenění iF Design Award.

K čelní desce s paralelním vedením lze upnout jakékoli komunální nářadí
U variabilního nosiče nářadí HANSA můžete volit mezi třemi šířkami stroje i kabiny (ta je vždy stejná, jako u podvozku): 1300 mm, 1500 mm a 1750 mm. První dvě možnosti jsou dvoumístné, třetí – nejširší, na přání třímístná. Řízení může být jak levostranné, tak pravostranné. A na výběr je z několika hmotnostních variant, a to od 3500 kg, 7100 kg, 7500 kg, 9500 kg až po 10 500 kg. V Německu je tento nosič homologován jako pracovní stroj nebo jako traktor.
„Kompaktní nosiče Hansa má ve své nabídce většina německých a rakouských prodejců Unimogů. Samozřejmě jsme se našich kolegů ptali na jejich zkušenosti, a ty jsou velice dobré. Podle nich jde o spolehlivé, kvalitní stroje s dlouhou výdrží, které jsou ve srovnání s konkurencí o něco kompaktnější, lehčí a vynikají úsporným provozem,“ popisuje cestu značky Hansa na náš trh Tomáš Šimeček, obchodní zástupce společnosti CROY s. r. o.

Hansa má v nabídce více modelů, ty nejkompaktnější s celkovou hmotností do 3,5 tuny můžete řídit s řidičským průkazem skupiny „B“ pro osobní automobily
Řízení i pohon všech čtyř kol
Po hydraulickém sklopení kabiny i korby (či čehokoli jiného nad zadní nápravou) se otevře pohled na robustní rám s motorem uprostřed. Obě nápravy jsou odpružené a hydraulicky jsou řízena nejen přední, ale i zadní kola. Díky tomu lze volit mezi čtyřmi režimy řízení: pouze přední nápravy, zadní nápravy, obou náprav s natáčením kol proti sobě anebo s natáčením kol ve stejném směru, kdy jede stroj do boku tzv. krabím chodem.
Pohon všech čtyř kol je rovněž hydraulický, úsporu paliva při práci a jízdě hlídá elektronika, díky ní může obsluha vybírat mezi pěti pracovními a jízdními režimy. Do výbavy patří i tempomat s minimální rychlostí až 0,5 km/h.
Pohonnou jednotkou je úsporný vznětový motor s objemem 2,9 litru a výkonem 75 koní. Podstatně silnější variantu představuje turbodmychadlový motor IVECO F1C se zdvihovým objemem 2998 cm³ a výkonem 129 kW (175 koní při 2800 ot/min).
Vyspělá LS hydraulika nosičů HANSA má průtok 170 litrů za minutu při tlaku 300 bar, na přání dokonce až 170 l/min při 400 barech. To je na vozidlo této velikosti až neuvěřitelný výkon, který byste čekali spíše u mnohem větších strojů. Díky tomu se stávají univerzálními pomocníky, jež mohou pracovat i s těmi nejtěžšími nástavbami, a posouvají hranice toho, co dokážou kompaktní nosiče zvládnout.
Převzato z časopisu Komunální technika 9/2025
Text Pavel Pánek, foto Roman Paleček