Traktor vyřešil všechny problémy v dopravě

Turisté, kteří zamíří na návštěvu hradu Pernštejn, si kromě návštěvy této ojedinělé stavby mohou prohlédnout rozlehlou Vrchnostenskou zahradu. V příkrém svahu pod hradem číhá mnoho zajímavých terénních úprav a prvků, které všechny vznikly díky nezměrné píli v průběhu obnovy zahrady. Stovky hodin namáhavé práce
tam nechali pracovníci týmu MALOSTROJE.

Zkušený tým se svého úkolu zhostil se ctí a nyní návštěva hradu Pernštejn i Vrchnostenské zahrady slibuje každému návštěvníkovi mimořádné zážitky. Prostory zahrady připomenou zvyky obyvatelů hradu před mnoha stoletími. Proto, aby mohly znovu ožít i v 21. století, byla také zapotřebí speciální technika. MALOSTROJE, které jsou střediskem mateřské společnosti GEOKEY s. r. o., se právě na zemní práce v obtížném či těžko přístupném prostoru a na malých zahradách specializují. Vlastní za tím účelem výkonné kompaktní stavební a zahradní stroje, které odvedou spolehlivě a včas požadovanou práci, ale nenapáchají přitom mnoho nežádoucích vedlejších škod jako velká stavební technika. Menší stroje jsou lehčí a obratnější.

Od ledna 2021 zajišťuje dopravu stavební a zahradní techniky i celé řady materiálů na stavby v těžko terénně přístupných podmínkách u zákazníků týmu MALOSTROJE nový Mercedes-Benz Unimog U 430. Je to první vozidlo svého druhu s globální homologací jako traktor

Výhody kompaktních traktorů

Firma tak vlastní celkem čtyři traktory, z toho tři jsou kompaktní stroje výkonové třídy 50 a 100 k s kolovým i pásovým podvozkem. Ty mohou být agregovány s půdní frézou a provádět zpracování náletu (o výšce až šesti metrů) a zároveň i půdy do hloubky 14–20 cm. Kolové traktory pak spolu přívěsy mohou sloužit pro dopravu. Dále vlastní MALOSTROJE několik minirypadel a provozují také smykem řízený nakladač TL 12V2 od japonského výrobce Takeuchi. MALOSTROJE poskytují práce svou technikou jako službu. Samozřejmostí je včasné odvedení práce v nejvyšší kvalitě. Proto si jednatel společnosti Martin Šteffan vybírá techniku jen od takových výrobců, na které je plné spolehnutí. Platí to i o návěsech švédského výrobce Metsjö. A právě doprava byla až do loňského roku trochu problematickým článkem.
Najímání služeb bylo spojeno s problémy z důvodu jejich nespolehlivosti a omezené pracovní doby. „Proto jsme se rozhodli, že si dopravu vyřešíme po svém,“ řekl jednatel společnosti Martin Šteffan.

Osloven Mercedes-Benz

Jako profesionálové v oboru vědí, že vozidla pro provoz po pozemních komunikacích i mimo ně (tzv. off-road) vyrábí také Mercedes-Benz. Nepřemýšleli dlouho a oslovili společnost Croy v Rakovníku. Následně měli možnost si jedno takové vozidlo vyzkoušet – jednalo se o velký Unimog U 530. I zkušení praktici byli v provozu vlast-
Na Vánoce 2020 strojový park týmu MALOSTROJE v jeho sídle v obci Žebětín v Brně rozšířil nový zástupce těžké řady Unimogů, model U 430
nostmi vozidla Unimog velmi příjemně překvapeni. A to především velkou flexibilitou využití, obratností v omezených prostorách, výkonem motoru a dále i nízkou spotřebou paliva. „Díky tomu můžeme našim zákazníkům nabídnout i nízkou cenu za tunokilometr,“ řekl s úsměvem jednatel. „Musím ocenit dlouhou dobu pro možnost vyzkoušení vozidla – po celé tři měsíce. Na základě získaných zkušeností (najeli jsme více než 7000 testovacích km) jsme poté mohli přesně specifikovat výbavu pro našeho nového Unimoga, kterého jsme se rozhodli pořídit,“ sdělil jednatel své zkušenosti redakci. Další fází v postupu k vlastnímu řešení dopravy byla specifikace vybraného vozidla tak, aby co nejlépe vyhovovalo speciálním požadavkům týmu MALOSTROJE. „A v tomto ohledu nám byl neocenitelnou pomocí přístup a profesionální poradenství zástupců firmy CROY. Strávili se mnou celé čtyři dny a mnoho e-mailů, než byla objednávka kompletně hotová. Takovou péči jsme ještě od žádného dodavatele nedostali. Ne nadarmo výrobce označuje každé objednané vozidlo jako „Projekt“ – možnosti různé výbavy pro Unimog jsou tak rozsáhlé, že každé vozidlo je svým způsobem unikátní. Z mého pohledu jsou široké možnosti konfigurace vozidla vynikající věc. Ale přesná specifikace výbavy vozidla pro konkrétní využití vyžaduje spolupráci uživatele i zástupců výrobce. V našem případě byla taková spolupráce velmi úspěšná – získali jsme vozidlo přesně podle našich představ,“ řekl jednatel.

Návěsy švédského výrobce Metsjö disponují robustními podvozky s hydropneumatickým odpružením, s nimiž sedí na cestě „jako přibité“. Kromě malostrojů slouží i k přepravě stavebních materiálů

 

Na boku Unimogu U 430 jsou uloženy chladiče, které jsou tak dobře přístupné a snadno je lze vyčistit. Vývod stlačeného vzduchu je hned nad nimi

Unimog nastupuje

Na Vánoce 2020 tak strojový park týmu MALOSTROJE v jeho sídle v obci Žebětín v Brně rozšířil nový zástupce těžké řady Unimogů, model U 430. Jako vůbec první svého druhu v ČR se jedná o vozidlo v homologaci „Unimog traktor kolový“. Vozidlo může provádět širokou škálu činností – od těžké dopravy, kterou zvládne hravě díky svému šestiválcovému motoru
o výkonu 221 kW/300 k, až po práci s účelovými nástavbami. K pohonu funkcí nástaveb je vybaveno výkonným hydraulickým systémem. Zatím je místo pro nástavby obsazeno korbou s třístranným sklápěním. Korba byla vyrobena na míru společností KOV Karoserie Velim s. r. o. přímo na základě praktických zkušeností, získaných v průběhu testování Unimogu U 530. Prodloužený štít zakrývá prostor mezi čelem korby a zadní stranou kabiny tak, aby do něj nemohl padat nakládaný materiál. Fixační body dovolují převážet v korbě stavební techniku či např. lopaty rypadel. Aby tyto lopaty či například palety bylo možné do ložné plochy snadněji naložit, mohou být postranice sklopeny se zajištěním ve spodní části, čímž se získá volný přístup do korby. Tuto možnost mají bočnice ze všech třech stran, což je naprostý unikát. Užitečné zatížení korby činí šest tun.

Pod korbou v zadní části vozidla jsou umístěny závěsy. Do spodního závěsu K-80 se připojuje oj návěsu Metsjö. Nacouvání k návěsu usnadňuje kamera. „A právě v dopravě je náš nový traktor Unimog U 430 velmi flexibilní. Je-li potřeba přivézt menší objem materiálu, jede jen s naloženou korbou, velké objemy pak zvládne naložený jak sám, tak i s plným návěsem Metsjö. Až přijde nový velký návěs, tak spolu s ním Unimog bude po silnici převážet dvacet šest tun materiálu; v terénu může táhnout až čtyřicet tun. A můodžeme odvážet i dva druhy materiálu najednou a v místě určení je pak odděleně vyklopit, což jsme již také techprováděli,“nešetřil chválou na nové řešení dopravy jednatel.

Přeprava malých strojů

Na ložnou plochu kontejneru si také může najet smykem řízený nakladač anebo minirypadlo a po natažení kontejneru na podvozek lze stroj odvézt na stavbu. Zvedací síla háku kontejnerového nosiče dosahuje 125 kN, což na uvedené typy stavební techniky s rezervou postačuje. Činnost natahovače kontejnerů ovládá řidič z kabiny Unimogu pomocí joysticku. Motor přitom může běžet na volnoběžné otáčky, zatímco hydraulický systém vozidla zásobuje velké válce nosiče olejem pod dostatečným tlakem i průtokem. „Pro náš Unimog jsme si zvolili druhou nejvýkonnější variantu hydraulického systému, který nám plně postačuje a s nímž jsme připraveni i na výzvy budoucí. Veškeré koncovky vnějších hydraulických okruhů, které jsou vzadu, máme i vpředu, a nechybí ani jeden pár koncovek na pravé straně v mezinápravovém prostoru, ten je určený k pohonu funkcí nástaveb, které ještě přijdou. A vozidlo je již nyní připraveno i pro pohon nápravy našeho nového třínápravového návěsu Metsjö, který k nám již brzo přijde,“ doplnil detaily jednatel. V době návštěvy redakce měl Unimog U 430 najeto již více než 7800 kilometrů za čtyři měsíce provozu. Je přitom v provozu každý den, někdy i 14 hodin a za den najede až 400 kilometrů. Pro Unimog je ve firmě opravdu hodně práce. S tím přímo souvisí náročnost na servisní práce. Na tomto místě je potřeba vysoce vyzdvihnout flexibilitu a naprostou profesionalitu servisu společnosti CROY. „Zavolám přímo technikovi, který se o nás stará – řeknu, co chci, a společně tak, aby nás to co nejméně omezilo, se dozvím termín v řádu jednotek dnů nebo ho- din v případě problému, který by nás vyřadil z provozu. Servis zatím vždy proběhl přímo v ‚terénu‘,“ řekl uznale jednatel. A majitelé již mají plány na další rozšíření možného využití vozidla Unimog U 430. „Korba má další výhodu v tom, že ji mohu jednoduše demontovat a odložit. Potom do prostoru za kabinu přijde usadit účelová nástavba v podobě jeřábu – a ne ledajakého. Bude mít takový dosah, aby dokázal dosáhnout až nad ložnou plochu návěsu Metsjö. Bude se jednat o speciální hydraulickou ruku se zesílenou konstrukcí a extrémní odolností, jejíž vícečetný teleskop takový dosah umožní. Součástí nástavby jsou i stabilizátory. S pomocí jeřábu je také možné z návěsu skládat naložené palety, jímky, skruže apod.

Na boku Unimogu U 430 jsou uloženy chladiče, které jsou tak dobře přístupné a snadno je lze vyčistit. Vývod stlačeného vzduchu je hned nad nimi

Vynikající průchodnost terénem

Jedním z důvodů pro pořízení Unimogu U430 týmem MALOSTROJE byl i trvalý pohon všech kol a způsobilost k pohybu po nezpevněných površích různých staveb a příjezdných komunikacích. „V terénu se náš Unimog pohybuje naprosto suverénně – a to jezdíme často v opravdu těžkých podmínkách. Máme i možnost zapnutí
uzávěrek diferenciálu, kterou jsme ale za celou dobu provozu využili zatím pouze jedenkrát,“ vyjádřil se k otázce pohyblivosti Unimogu Martin Šteffan. Tyto cenné vlastnosti se vhodně spojují s rychlostí. Unimog U430 může jezdit po silnicích rychlostí až 90 km/h, v případě spojení s návěsem Metsjö MF11 pak návěs dovoluje nejvýše 60 km/h. Díky tomu se s vozidlem lze dostat k zákazníkovi vždy včas. Často vede cesta přes města či obce, ale počet křižovatek nehraje v čase dojezdu téměř žádnou roli. Motor má velké výkonové rezervy a s ním je velmi dobře sladěna převodovka Mercedes-Benz. Vozidlo týmu MALOSTROJE má převodovku v provedení heavy duty se třemi skupinami rychlostí – silniční, redukovanou a plazivou. „Minimální rychlost činí jen 130 metrů za hodinu – to je fenomenální číslo,“ řekl jednatel.

Také doprava těžkých betonových jímek je úkolem vozidla Unimog U 430

 

Tento svahový speciál Lamborghini Strike C 115 o hmotnosti pěti tun byl také vyroben na základě požadavků týmu MALOSTROJE. Je řízen pákami a dokáže pracovat s půdní frézou i ve velkých svazích. Brzo bude doplněn o dozerovou radlici od firmy Sigma, kterou si může zaměnit za čelní nakladač s výškou zdvihu 2,7 m, s nímž naloží materiál nebo nářadí na Unimog a sám si najede na návěs

S Unimogem na cestách

Jaké to je sedět v kabině Unimogu U430 při přepravě po silnici, mohla redakce zažít na vlastní kůži. Pro představu o síle vozidla byl Unimog agregován s návěsem Metsjö s naloženým nakladačem Takeuchi; celková hmotnost návěsu s nákladem činila dvanáct tun. Okolí obce je charakteristické značně svažitým terénem, ale po celou dobu jízdy postačovala silniční skupina rychlostí. Jakmile bylo potřeba zastavit na vedlejší silnici kvůli přednosti v jízdě, je sice zapotřebí sešlápnout spojku, ale převodovka si sama předvolí vhodný rychlostní stupeň pro rozjezd. A to na základě vyhodnocení jízdních poměrů v předcházející době jízdy. Pokud se zastavilo na rovině, byla předvolena dvojka, pokud ve stoupání, tak jednička. Řidič může předvolený rychlostní stupeň ale změnit – lehkým ťuknutím do malé páčky pro levou ruku pod volantem. Pokud by zvolil příliš vysokou rychlost, převodovka rozjezd nedovolí a špatný povel řidiči oznámí. Díky bezpečnostnímu systému tak nemůže dojít k poškození systému pohonu ani k udušení motoru. Tyto schopnosti patří k inteligentním funkcím poloautomaticky pracující převodovky. Po rozjetí se vyšší rychlostní stupně řadí tak, že řidič další rychlost předvolí ťuknutím na páčku, a po sešlápnutí spojkového pedálu převodovka na novou rychlost přeřadí sama. Sama se také postará
o synchronizaci řazení, které je díky tomu příjemně měkké a plynulé. Takto Martin Šteffan postupně přeřadil až na nejvyšší osmý rychlostní stupeň, s nímž jsme již upalovali zmíněných 60 km/h, které dovoluje návěs Metsjö.

Shodný systém pro zjednodušení agregace nářadí, jako má traktor Lamborghini, se využívá i u Unimogu U430: rychlospojky jsou hadicemi propojeny s Hexaspojkou na straně traktoru. Další Hexaspojka na straně nářadí se jen spojí s tou na traktoru a nemůže dojít k chybnému zapojení hydraulických nebo jiných okruhů

Neskutečný výkon motoru

Jakmile přišlo mírné stoupání, pokračoval Unimog stále v jízdě na nejvyšší osmou rychlost. V zatáčkách pak postačilo přeřadit na sedmý rychlostní stupeň, a i ve velkém kopci táhl Unimog U430 dvanáct tun za sebou jak nic. A v serpentině pak nebylo třeba jít pod šestou rychlost, a otáčky motoru byly stále v zeleném poli – tedy s příznivou spotřebou paliva. Jízda tedy probíhala velmi plynule, i když na některých nerovných úsecích silnic byly rázy od návěsu citelnější. Nicméně ani Martinu Šteffanovi, ani jeho spolujezdci nijak nevadily, protože nejenom plně odpružený podvozek, ale také pneumaticky odpružené sedačky poskytovaly vysoký komfort. Vozidlo je na přání vybaveno přesuvným řízením, což s sebou nese i takový praktický prvek, jako je pneumaticky odpružená sedačka spolujezdce. Výkonová rezerva třistakoňového motoru byla ohromná. I s dvanáctitunovým návěsem v kopcovitém terénu se vozidlo pohybovalo na tři nejvyšší rychlostní stupně v silniční skupině, ostatní menší rychlosti ani redukovaná skupina nebyly zapotřebí. Ve srovnání se standardními traktory je doprava materiálu s vozidly Unimog nejen rychlejší, ale také nákladově příznivější díky nižší spotřebě paliva a menším nákladům na pneumatiky. S dvanácti tunami za sebou si Unimog U430 vezme mimo město 30 litrů na sto kilometrů, při projíždění městy 42 l/100 km. Také pohodlí je výrazně lepší, jak potvrzuje i Martin Šteffan: „Na to, jak je Unimog U430 velký, se jednoduše ovládá. Jízda s ním je téměř stejně zábavná jako řídit Porsche,“ řekl. Poté jedním dechem dodal: „Náš Unimog U430 pracuje přesně tak, jak jsme chtěli, a jsme s ním zcela spokojeni. Kdybych se měl rozhodovat znova, koupil bych si zase takové vozidlo.“

Zdroj:  www.komunalweb.cz