Společnost Daimler AG se již řadu desetiletí ve spolupráci s významnými evropskými výrobci nástaveb pro zimní údržbu zabývá výrobou užitkových nákladních vozidel, která lze bez větších úprav vystrojit upínacími a hydraulickými systémy. Tyto podvozky umožňují instalaci a pohon výměnných pracovních nástaveb, obvykle pluhu a sypače. Výhodou těchto výměnných systémů je možnost snadné a rychlé demontáže nástaveb a použití podvozků pro jiné účely v rámci letního provozu. V České republice se podle podmínek provozu uplatňují všechny 3 typové řady podvozků Mercedes-Benz – řada Atego, řada Axor a řada Actros.

Řada ATEGO

V nejmenší kategorii podvozků Mercedes-Benz řady Atego jsou používaná vozidla s celkovou hmotností od 10,5 do 16 tun, která disponují výkonem od 130 kW v případě čtyřválcového motoru, až 175 kW u šestiválcového. Vozidla lze z prvovýroby vybavit vedlejším nezávislým pohonem motoru, na který se instaluje dvouokruhové hydraulické čerpadlo pro pohon a ovládání nástaveb, například pluhu nebo sypače. Instalovaný výkon čerpadel je v rozmezí 20-50 kW. Výbavu vozidla tvoří čelní upínací deska, přídavné světlomety pro jízdu s pluhem, výstražné majáky a upínací systém nástaveb na rámu vozidla za kabinou nebo jednoramenný nosič kontejnerů. Samozřejmostí je systém pohonu 4×4 se 3 uzávěrami diferenciálů a pneumatiky typu M+S. I při nižší celkové hmotnosti Atega velmi dobře uplatňují svoji robustní konstrukci, výkon a točivý moment motoru, a hlavně pak výborné manévrovací vlastnosti, které jsou dány výškou kabiny, velkým rejdem přední nápravy a rozvorem náprav v rozmezí 3260 a 3560 mm.

Řada AXOR

Střední typová řada Mercedes-Benz AXOR představuje pro mnohé uživatele ekonomicko-technické optimum při nákupu dvounápravových vozidel 4×4 s celkovou hmotností 18 tun. Řada Axor disponuje robustním rámem a nápravami řady Actros. Výhodou pro silniční údržbu je použití kompaktní kabiny a hnacího ústrojí s dostatečným výkonem i pro zimní údržbu. Vozidla jsou dodávána v hmotnostní verzi 19 t nebo 20,5 t s odlišným provedením přední nápravy a předních per. Při maximálním zesílení činí technická celková hmotnost podvozku 21,5 t a lze jej použít i pro nejtěžší podmínky provozu. Pro pohon jsou použity řadové 6válcové motory o výkonu 210 nebo 230 kW. Technika motorů využívá systém samostatných vstřikovacích čerpadel pro válec, elektronicky řízený systém vstřikování, velmi agilní systém přeplňování turbodmychadlem a více ventilovou techniku. V kombinaci se systémem katalyzátoru při použití Ad-Blue plní motory emisní předpis Euro 5. Sortiment výbavy vozidla a vedlejších pohonů je obdobný jako u typové řady Atego. Pro pohon komunálních nástaveb hydraulických systémů se obvykle používá vedlejší pohon motoru, který díky zatížitelnosti až 600 Nm poskytuje dostatečný výkon pro celý sortiment nástaveb. Při použití samo-regulačních čerpadel Rexroth/Parker nebo Danfoss je instalovaný výkon hydrauliky pro pohon nástaveb kolem 50 kW.

Řada ACTROS

Technologický a kvalitativní vrchol v produkci společnosti Damiler AG představuje řada nákladních vozidel Mercedes-Benz Actros, která zahrnuje bezprecedentní sortiment typů, variant pohonů, výkonů motorů a převodových systémů v kombinaci s mnoha variantami rozvorů náprav a provedení kabiny vozidla. V podmínkách ČR jsou pro zimní údržbu nejčastěji používány dvou a třínápravové podvozky se systémem pohonu 4×4, 6×4 a 6×6. Motory Actrosů pro tyto podmínky použití jsou vidlicové, šestiválcové s výkonem nejčastěji od 235 kW do 320 kW. Díky velkému zdvihovému objemu motoru V6, systému přeplňování a elektronickému řízení vstřikování disponují tyto agregáty značným točivým momentem, který „nabíhá“ prakticky již od volnoběžných otáček. Agregáty plní emisní normu pomocí SRC-katalyzátoru a systému AdBlue. Standardně se dodává systém řazení Telligent EPS, alternativně lze u některých typů použít automatizovanou převodovku Power Shift. Vozidla jsou obvykle dodávána v provedení s maximální technickou hmotností, s přední nápravou o nosnosti 10,5 t a s uzávěrami diferenciálů. Sortiment vedlejších pohonů motoru je nejširší ze všech typových řad.

Řada AROCS

Nová síla do těžkého terénu.

Arocs EURO VI v sobě jedinečným způsobem spojuje sílu, robustnost a účinnost a efektně tak navazuje na více než 110 let trvající úspěšnou tradici vozidel do těžkého terénu.

Díky konfiguracím pohonu s velkou hnací silou a možností velkého zatížení dokáže energicky vyřešit každou jízdní situaci. Ke zvláště hospodárnému využití vede kromě nízké spotřeby standardních motorů Euro VI také prodloužená životnost mnoha konstrukčních součástí, nízké náklady na opravy, ale také vysoká připravenost na nástavby a rozmanitá nabídka pro téměř všechny aplikace ve stavební dopravě. Arocs poskytuje vše, co si praxe žádá. Na stavbě a na silnici.